۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶

دادستان قزوین:

نقص قوانین در حوزه فضای مجازی غیرقابل انکار است

نقص قوانین در حوزه فضای مجازی غیرقابل انکار است

قزوین-دادستان قزوین گفت: هیچ کس نمی‌تواند نقص قوانین در حوزه فضای مجازی را انکار کند با این حال باید با دست بسته در این طوفان نقش آفرین باشیم و از وقوع جرم جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر محمد قاسمی در اولین نشست کارگروه پیشگیری از جرایم فضای مجازی که صبح دوشنبه در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد اظهار کرد: در سال‌های اخیر مدیران اجرایی و اصحاب رسانه اذعان دارند که رویکرد دستگاه قضا مردم محور شده و دستگاه از مردم برای عملیاتی کردن برنامه‌های خود استمداد می‌طلبد چرا که این موضوع یک امر اصیل و بدیهی است، انقلاب با حضور مردم شکل گرفته است و تداوم آن نیز در گرو حضور مردم است.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین اذعان کرد: پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی با یک نشست صورت نمی‌گیرد و این اقدام به نوعی شروع کاری است که به کمک هم انجام می‌شود و لازم است برای پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی از زبان فضای مجازی استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم.

وی مطرح کرد: بخشی از پیشگیری به تعریف عقوبت برای جرم برمی‌گردد درحالی‌که در موضوع فضای مجازی با نواقص قابل‌توجه قوانین روبه‌رو هستیم درحالی‌که در این فضا جرایم هرروز با اشکال جدیدی اتفاق می‌افتد و زوایای زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قاسمی با بیان دامنه گسترده وقوع جرایم اقتصادی در فضای مجازی و اشکال مختلف آن در زمینه‌های دیگر عنوان کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند کمبود امکانات و نقص قوانین در حوزه فضای مجازی را انکار کند بااین‌حال باید با دست‌بسته در این طوفان که بخش قابل‌توجهی از آن نیز با برنامه و نقشه دشمن اتفاق می‌افتد بایستیم، نمی‌شود که بی‌عمل باشیم بلکه باید تا جای امکان از قوانین موجود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وقتی به دستگاه‌های دولتی مراجعه می‌کنیم تا از جانب آن‌ها امور را پیگیری کنیم، عزیزان با اشاره به اصل ۴۴ اذعان می‌کنند که وظایف برون‌سپاری شده، با وجود برون‌سپاری بدیهی است که نقش نظارتی برای دستگاه‌های نظارتی لحاظ شده و عزیزان در اداره‌جات دولتی باید به وظایف خود به احسن وجه عمل کنند تا از این طریق بتوانیم پیشگیری را اعمال کنیم.

قاسمی یادآور شد: خیلی از رویدادها را می‌توان با تولید محتوا و راهنمایی و فرهنگ‌سازی کنترل کرد و فراموش نکنیم که پلیس و دستگاه قضا در آخرین حلقه این زنجیره هستند.

دادستان قزوین گفت: متولیان فرهنگ، فضای مجازی و رسانه‌ها نقش بسزایی در مطالبه‌های عمومی دارند، برای مثال شکل‌گیری رمز پویا از جانب بانک‌ها خیلی از جرایم بانکی را کاهش داده است و همین روند می‌تواند در زمینه‌های مختلف اتفاق بیفتد، از سوی دیگر اگر از مردم انتظار داریم طبق قوانین رفتار کنند ابتدا این روند باید در مسئولین و رسانه‌ها دیده شود، در غیر این صورت تأثیری ندارد.

وی به نقش تولید محتوا در جهت پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و افزود: تولید محتوا یک گام بزرگ است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آن قدم بردارند، می‌شود از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد و به‌جای هزینه سنگین درمان از توان سازمان‌های متولی استفاده کنیم و یا از ظرفیت افرادی که دغدغه دارند و دلسوز جامعه‌اند از طریق ساماندهی درست بهره ببریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: مسئله شناسی در فضای مجازی را فراموش نکنیم تا بتوانیم به‌موقع اقدام کنیم و از وقوع آسیب‌ها جلوگیری کنیم، درواقع به‌جای واکنش، کنش داشته باشیم و با تولید محتوای سالم و غنی فضای مجازی را اشباع و کنترل کنیم تا از میزان آسیب‌ها به‌خصوص در کانون خانواده که نهاد اجتماعی مهمی هستند جلوگیری کنیم.

وی توضیح داد: بی‌تفاوتی در فضای مجازی خطرناک است، در خیلی از پرونده‌ها دیده‌ایم افرادی را که ناخواسته وارد داستانی شده‌اند و اتفاقاتی برایشان رقم خورده که قابل جبران نیست.

دادستان قزوین عنوان کرد: در دستگاه قضا این امکان وجود دارد که با توجه به قانون صیانت از حقوق عامه در جهت پیشگیری از بسیاری از کاستی‌ها قدم برداشت، هم‌اکنون در فضای همگرایی مجلس و دولت و با همکاری مراجع مربوطه، نمایندگان مجلس و هیئت دولت می‌توان پیگیر نیازهای درزمینهٔ فضای مجاری بود و این انتظار وجود دارد که باسیاست گذاری دولت جدید و مجلس دوگانگی در سطح کلان رفع و سیاست واحدی اتخاذ شود تا فضای مجازی به یک بستر امن بدل شود.

کد خبر 5352337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha